Σωματείο Ιδ. Υπαλ. & Εμποροϋπαλλήλων Ν. Καστοριάς: Ενώνουμε τις δυνάμεις μας και αντιστεκόμαστε στο νομοσχέδιο οδοστρωτήρα

      Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Σωματείο Ιδ. Υπαλ. & Εμποροϋπαλλήλων Ν. Καστοριάς: Ενώνουμε τις δυνάμεις μας και αντιστεκόμαστε στο νομοσχέδιο οδοστρωτήρα

Ενώνουμε τις δυνάμεις μας και αντιστεκόμαστε στο νομοσχέδιο οδοστρωτήρα και ο αγώνας ενάντια στο αντεργατικό νομοσχέδιο είναι πλέον «Μητέρα των μαχών», σημειώνει χαρακτηριστικά σε ανακοίνωση του το Σωματείο Ιδιωτικών Υπαλλήλων & Εμποροϋπαλλήλων Ν. Καστοριάς

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ:

Το «ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ» που ετοιμάζει η κυβέρνηση και η συνολική επίθεση στους εργαζομένους, στο ωράριο, στους μισθούς και τα δικαιώματα τους. 

  • Η εργασία αποτελεί μάχη ιδεών και πολιτικών ανάμεσα σε δύο εκ διαμέτρου αντίθετους κόσμους και αντιλήψεις. 
  • Η προάσπιση της εργασίας και των εργατικών δικαιωμάτων αφορά την κοινωνική πλειοψηφία, τους εργαζομένους στον ιδιωτικό και στο δημόσιο τομέα και φυσικά τους νέους ανθρώπους και την προοπτική τους. 
  • Το νομοσχέδιο που απεργάζεται η κυβέρνηση αποτελεί το τελειωτικό χτύπημα στον κόσμο της εργασίας, σε συνέχεια των αντεργατικών και αντικοινωνικών πολιτικών που εφαρμόζει η κυβέρνηση της ΝΔ από την επομένη των εκλογών, σε μια περίοδο μάλιστα βαθειάς οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, μείωσης εισοδημάτων, επισφάλειας και ανεργίας.
  •  Συνιστά πρόκληση να έρχεται αυτό το νομοσχέδιο εν μέσω πανδημίας, lockdown και περιοριστικών μέτρων, με την πλειονότητα των εργαζομένων σε αναστολή σύμβασης και υποχρεωτική τηλεργασία, χωρίς τη δυνατότητα συλλογικής διαβούλευσης, δράσης και κινητοποίησης. 
  • Η κυβέρνηση της ΝΔ με δική της απόφαση καθιστά τις αντεργατικές της επιλογές σε νέου τύπου «μνημονιακές υποχρεώσεις». 
  • Η υποβάθμιση του ΣΕΠΕ  ειχε δραματικά αποτελέσματα εξαιτίας της απουσίας αποτελεσματικών ελέγχων στους χώρους δουλειάς και μέτρων προστασίας της υγείας των εργαζομένων από την πανδημία του covid 19. 
  • Καταργήθηκε  ο βάσιμος λόγος απόλυσης των εργαζομένων 
  • Νομοθετήθηκε  η διάλυση του θεσμού των συλλογικών διαπραγματεύσεων με την πρόβλεψη εξαίρεσης από τις αρχές της επεκτασιμότητας και της ευνοϊκότερης ρύθμισης επιχειρήσεων χωρίς ουσιαστικό λόγο, καθώς και η κατάργηση του δικαιώματος προσφυγής των εργαζομένων στη διαιτησία, και προβλέφθηκε  η μείωση των προστίμων για παραβιάσεις της εργατικής νομοθεσίας και την αύξηση του ορίου των νόμιμων υπερωριών κατά 60%. 
  • Οι εργαζόμενοι οδηγήθηκαν στην εκ περιτροπής εργασία και στη μείωση μισθών (ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ), στην αναστολή σύμβασης με επίδομα αναστολής 534 ευρώ ή στην ανεργία 
  • Με πρόσχημα  την πανδημία λήφθηκαν μια σειρά από «έκτακτα μέτρα» που παραβιάζουν τα εργασιακά δικαιώματα και καθιστούν αδύνατους τους ελέγχους, με προφανή επιδίωξη την μονιμοποίηση τους. 
  • Ειδικότερα: -Θεσπίστηκε η υποχρεωτική, χωρίς συμφωνία του εργαζομένου, μεταφορά προσωπικού σε άλλη επιχείρηση του Ομίλου.
  • Ανεστάλη η υποχρέωση καταχώρησης στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ των αλλαγών σχετικών με το ωράριο.

 Όσο δεν ισχύει η υποχρέωση δήλωσης αλλαγών οι επιθεωρητές εργασίας δεν μπορούν να κάνουν ουσιαστικό έλεγχο για το ωράριο και να επιβάλλουν κυρώσεις. Η ρύθμιση αυτή υποβαθμίζει και ακυρώνει μεγάλο μέρος της λειτουργίας του ΣΕΠΕ.

  •  Προβλέφθηκε η απασχόληση Κυριακές και Αργίες. 
  • Προβλέφθηκε η λειτουργία επιχειρήσεων με προσωπικό ασφαλείας (ειδική εκ περιτροπής εργασία). 
  • Θεσπίσθηκαν οι απλήρωτες υπερωρίες για τους εργαζόμενους που τέθηκαν σε καραντίνα. 
  • Επεκτάθηκε η υπερωριακή απασχόληση μονομερώς από τον εργοδότη, χωρίς τον έλεγχο του ΑΣΕ όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα. 
  • Μειώθηκε το Δώρο Χριστουγέννων και του Πάσχα για τους εργαζόμενους σε αναστολή εργασίας με βάση υπολογισμού το επίδομα αναστολής και όχι τον μισθό τους. 
  • Δεν προβλέφθηκε η ρύθμιση της τηλεργασίας, που γενικεύθηκε λόγω της πανδημίας και κατέστη υποχρεωτική για το 50% των εργαζομένων, με συνέπεια να εφαρμόζεται χωρίς καθορισμένους κανόνες και ωράρια, χωρίς το δικαίωμα των εργαζομένων στην αποσύνδεση και καμία πρόβλεψη για τα έξοδα τους. 
  • Το εισόδημα των εργαζομένων έχει μειωθεί δραματικά, η αύξηση του κατώτατου μισθού αναβάλλεται συνεχώς, καθώς και των επιδομάτων που σχετίζονται με αυτόν, όπως του επιδόματος ανεργίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ ένας στους τρεις εργαζόμενους αμείβεται με τον κατώτατο μισθό, το 85% των εργαζομένων που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό με δυσκολία μπορούν να αντεπεξέλθουν στις βασικές ανάγκες της οικογένειάς τους και του νοικοκυριού τους. 
  • Στο σχέδιο Πισσαρίδη οι εργαζόμενοι και τα δικαιώματα τους αντιμετωπίζονται ως πρόβλημα και όχι ως παραγωγική δύναμη. Προβάλλεται ως αναγκαιότητα η ελαστικοποίηση και απορρύθμιση της αγοράς εργασίας και η διατήρηση του κατώτατου μισθού σε χαμηλά επίπεδα. Αναφέρεται ότι οι άνεργοι ευθύνονται για την ανεργία τους επειδή δεν είναι αρκετά ευέλικτοι ή σωστά κατηρτισμένοι και ότι ο ΟΑΕΔ δεν επιτελεί την αποστολή του, ενώ αναγορεύονται τα ιδιωτικά κέντρα κατάρτισης σε «πυρήνες μόρφωσης και εξειδίκευσης». 
  • Στοχοποιείται το κοινωνικό κράτος, αντί να θεωρηθούν οι δαπάνες για την πρόνοια αναπτυξιακές και κρίσιμες, από κοινού με τη στήριξη των μισθών, για την ενίσχυση της ζήτησης σε περίοδο ύφεσης, και προαναγγέλεται η ιδιωτικοποίηση της επικουρικής ασφάλισης. 
  • Το «Εργασιακό Νομοσχέδιο» που ανακοίνωσε η κυβέρνηση  εν μέσω έξαρσης της πανδημίας, αύξησης της ανεργίας και γενικευμένης εργασιακής και κοινωνικής ανασφάλειας, απορρυθμίζει  την αγορά εργασίας και επιτίθεται  στους εργαζομένους και τα δικαιώματα τους.
  •  Το «Εργασιακό νομοσχέδιο» στοχεύει στην πλήρη απορρύθμιση της αγοράς εργασίας, στη γενίκευση της ελαστικής και φθηνής εργασίας, στην αποδιάρθρωση του ωραρίου εργασίας και στην κατάργηση του οκταώρου, στη διευθέτηση του χρόνου εργασίας με ατομικές συμβάσεις, αύξηση των υπερωρίων σε 150 ώρες και θέσπιση της απλήρωτης υπερωριακής εργασίας, χωρίς κανόνες, ακόμη και το Σαββατοκύριακο.
  •  Με τον δήθεν «εκσυγχρονισμό της εργατικής νομοθεσίας» και την προανεγγελθείσα ανατροπή του ν.1264/82 σχεδιάζεται η υπονόμευση των συνδικαλιστικών ελευθεριών, του δικαιώματος στην απεργία και κάθε έννοιας συλλογικής διαπραγμάτευσης και διεκδίκησης.
  •  Η επίθεση στους εργαζομένους προβλέπεται συνδυασμένη και πολυμέτωπη, στο ωράριο, στις αμοιβές, στα δικαιώματα, στη συλλογική διαπραγμάτευση και στη συνδικαλιστική τους έκφραση και δράση. 
  • Βασικά σημεία αντιπαράθεσης  στις προβλέψεις του νομοσχεδίου, σύμφωνα με τις υπουργικές δηλώσεις και τα στοιχεία που έχουν δημοσιοποιηθεί μέχρι σήμερα είναι
  • 1.Κατάργηση του οκταώρου και θεσμοθέτηση της δεκάωρης εργασίας. Οι επιχειρήσεις θα μπορούν να απασχολούν εργαζομένους ως 10 ώρες ημερησίως χωρίς πρόσθετη αμοιβή, εφόσον εντός του ίδιου 6μήνου, «εξοφλούν» τις ώρες, με αντίστοιχη μείωση ωρών ή ρεπό ή ημέρες άδειας. Ο εργοδότης θα έρχεται σε ατομική συμφωνία με τον εργαζόμενο, που θα προβλέπει την επιπλέον εργασία (2 ώρες) για τον εργαζόμενο, για μια περίοδο αναφοράς, με την δυνατότητα, του εργαζομένου να δουλέψει λιγότερες ώρες, σε άλλη περίοδο. Η επιχείρηση, θα πρέπει να αποδείξει ότι, έχει αυξημένο κύκλο εργασιών, μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο και ως εκ τούτου, έχει ανάγκη να απασχολήσει περισσότερες ώρες τους εργαζόμενους. Για το λόγο αυτό, κλάδοι όπως ο τουρισμός και ο επισιτισμός, οι μεταφορές κλπ. θα είναι οι πρώτοι στους οποίους θα εφαρμοστεί το μέτρο
  • Σύμφωνα με το υφιστάμενο πλαίσιο, (αρ. 42 του ν. 3986/2011), ο εργαζόμενος επιτρέπεται για μία χρονική περίοδο (περίοδος αυξημένης απασχόλησης) να εργάζεται ημερησίως περισσότερες ώρες (έως 10 ώρες) και σε άλλη χρονική περίοδο (περίοδος μειωμένης απασχόλησης) να εργάζεται λιγότερες ώρες αντίστοιχα, ή να χορηγείται στον εργαζόμενο ανάλογη ημερήσια ανάπαυση (ρεπό) ή συνδυασμός μειωμένων ωρών εργασίας και ημερών ανάπαυσης. Προϋπόθεση όμως εφαρμογής του συστήματος αυτού σήμερα, είναι η ύπαρξη συμφωνίας μεταξύ του εργοδότη και των εκπροσώπων των εργαζομένων. Η διευθέτηση χρόνου μπορεί να καθορίζεται, μόνο με επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας ή με συμφωνία του εργοδότη και του επιχειρησιακού σωματείου που αφορά τα μέλη του ή με συμφωνία με το συμβούλιο εργαζομένων ή με ένωση προσώπων .
  • -Καθίσταται προϋπόθεση για την άσκηση συνδικαλιστικού δικαιώματος και τη συμμετοχή σε συλλογική διαπραγμάτευση, η απογραφή στο ήδη νομοθετημένο Γενικό Μητρώο. Η Γ.Σ. των συνδικαλιστικών οργανώσεων πρέπει να παρέχει πραγματική πρακτική δυνατότητα συμμετοχής και ψήφου εξ αποστάσεως, ηλεκτρονικώς, ιδίως για τη λήψη απόφασης απεργίας, στην προειδοποίηση για απεργία θα πρέπει να αναφέρονται και τα αιτήματα και οι λόγοι που τα θεμελιώνουν. 
  • Η εγγραφή στο μητρώο, ως προϋπόθεση άσκησης του συνδικαλιστικού δικαιώματος, έρχεται σε συνέχεια, της ρύθμισης του ν.4635/2019, που ”φακελώνει” τα συνδικάτα και προσπαθεί να τα χειραγωγήσει, με διάφορες μεθόδους. Είναι μια ρύθμιση που περιορίζει την συλλογική αυτονομία των συνδικάτων και το δικαίωμα του συνδικαλίζεσθαι όπως κατοχυρώνεται στο ίδιο το Σύνταγμα 
  • . Οι αλλαγές που έφερε η ίδια κυβέρνηση, οδήγησαν σε ένα μεγάλο ”ηλεκτρονικό φακέλωμα” των εργαζομένων και κυρίως των συνδικαλιστών. Τα επιχειρήματα της κυβέρνησης για εκσυγχρονισμό στη λειτουργία των συνδικάτων, περισσότερη δημοκρατία και διαφάνεια, ή καλλιέργεια κλίματος εφησυχασμού, δεν αποτέλεσαν παρά ένα πρόσχημα για την ωμή επέμβαση στα σωματεία.
  • Η επίλυση συλλογικών διαφορών αφαιρείται από τις Επιθεωρήσεις Εργασίας και ανατίθεται στον ΟΜΕΔ. -Η κυβέρνηση της ΝΔ προωθεί την παραιτέρω συρρίκνωση και αποψίλωση του ρόλου του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) με τη μεταφορά της αρμοδιότητας των «εργατικών διαφορών» στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ).Με την κίνηση αυτή, η κυβέρνηση διευκολύνει ακόμα περισσότερο τις αντεργατικές μεθοδεύσεις και αυθαιρεσίες στους χώρους δουλειάς, μεταφέροντας τη διαδικασία επίλυσης των εργατικών διαφορών σ’ έναν οργανισμό όπου κυριαρχούν οι εργοδοτικοί φορείς και στερείται βέβαια οποιουδήποτε μηχανισμού ελέγχου και τήρησης της εργατικής νομοθεσίας. Οι εργατικές διαφορές αφορούν συνήθως την εφαρμογή των συμβάσεων εργασίας, τους μισθούς, το ωράριο κ.ά. 
  • Η υποβάθμιση ακόμα και αυτού του υποστελεχωμένου ΣΕΠΕ επιταχύνεται όλο και περισσότερο τον τελευταίο χρόνο με σχετικές νομοθετικές παρεμβάσεις. Η κυβέρνηση της ΝΔ αμέσως μετά τις εκλογές αποφάσισε την κατάργηση του ΣΕΠΕ ως ξεχωριστής δομής του υπουργείου Εργασίας, με σαφή και διακριτά καθήκοντα, και το ενέταξε στη Γενική Γραμματεία Εργασίας. Το αντεργατικό αυτό βήμα επιχειρεί σήμερα να εμβαθύνει με την παραπέρα αποψίλωση των αρμοδιοτήτων του. Ειδικότερα: -Δικαίωμα συλλογικής διαπραγμάτευσης αναγνωρίζεται μόνο στις οργανώσεις που έχουν εγγραφεί στα νομοθετημένα ψηφιακά Μητρώα Ομοίως όπως και ανωτέρω, το ηλεκτρονικό φακέλωμα και η χειραγώγηση των συνδικάτων πάει ένα βήμα παραπέρα και περιορίζει το δικαίωμα σύναψης ΣΣΕ μόνο σε όσες οργανώσεις έχουν εγγραφεί στο ειδικό μητρώο.
  •  Πρόκειται για επιχείρηση αποκλεισμού από τις συλλογικές διαπραγματεύσεις πολλών μαχητικών κλαδικών σωματείων. 
  • Καταργείται ο δεύτερος βαθμός διαιτησίας
  •  Η κατάργηση του δεύτερου βαθμού διαιτησίας απαξιώνει την διαδικασία και στερεί από τα συνδικάτα μια δεύτερη κρίση, σε ζητήματα σύναψης ΣΣΕ κλπ. Η τακτική αυτή εντάσσεται σε μια προσπάθεια fast track αντιμετώπισης συνολικά της διαιτητικής διαδικασίας που οδηγεί στην σύναψη ΣΣΕ. 
  • Από τις ελάχιστες κλαδικές ΣΣΕ, που έχουν απομείνει σήμερα στην Ελλάδα ελάχιστες θα παραμείνουν και θα επιμερίζονται σε υποκλαδικές που θα διασπούν το συνδικαλιστικό κίνημα και τις διεκδικήσεις του.

Συνάδελφοι, 

Εκατό τριάντα πέντε χρόνια, μετά την Εργατική πρωτομαγιά του Σικάγο το 1886, το σύνθημα «8ώρες δουλειά, 8ώρες ύπνο, 8 ώρες ξεκούραση» καθίσταται δραματικά επίκαιρο. Ενώνουμε τις δυνάμεις μας και αντιστεκόμαστε στο νομοσχέδιο οδοστρωτήρα και ο αγώνας ενάντια στο αντεργατικό νομοσχέδιο είναι πλέον «Μητέρα των μαχών»

ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                          Ο ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ

ΚΟΥΤΙΝΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ                                   ΣΑΛΑΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΣ