«Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός»… των κολλητών – Αντιδράσεις εργαζομένων και σωματείων

      Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός»… των κολλητών – Αντιδράσεις εργαζομένων και σωματείων
  • Θύελλα αντιδράσεων καλλιτεχνών, δημιουργών και εργαζομένων στον χώρο του πολιτισμού εγείρει η ανακοίνωση του προγράμματος «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός», που παρουσίασε πριν από λίγες ημέρες η υπουργός Πολιτισμού.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος καταγγέλλει την υλοποίηση του προγράμματος από τους εποπτευόμενους οργανισμούς «όχι με ανοιχτή πρόσκληση ενδιαφέροντος, αλλά με απευθείας αναθέσεις από τους ίδιους», με αποτέλεσμα «να αποκλείεται από αυτές η συντριπτική πλειονότητα των εργαζομένων».

Με προσωπικές επιλογές το πρόγραμμα

Απογοήτευση και αγανάκτηση εκφράζει με δήλωσή της στην «Αυγή» η Κατερίνα Σταματάκη, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων, «για τον τρόπο με τον οποίο μας αντιμετωπίζει το υπουργείο με τις ανακολουθίες του και την απαξίωση των καλλιτεχνών και των εκπροσώπων τους», όπως υπογραμμίζει. «Δηλώνουμε θορυβημένοι και δυσαρεστημένοι», προσθέτει, «από τον λανθασμένο τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε το ΥΠΠΟ τις 200 περιβόητες δράσεις που έγιναν 251 και άφησαν απ’ έξω όλη την ελεύθερη αγορά, την οποία μας είχαν διαβεβαιώσει ότι θα ενισχύσουν με τις εκδηλώσεις στους αρχαιολογικούς χώρους. Εφόσον αποφάσισαν να το αναθέσουν και να χρηματοδοτήσουν τους εποπτευόμενους φορείς, το Εθνικό Θέατρο, την Εθνική Λυρική Σκηνή, το Μέγαρο Μουσικής, το ΚΘΒΕ, το ΜοMus, την ΚΟΑ, έπρεπε να δημιουργηθεί μία πλατφόρμα ώστε να πάρουν προτάσεις από την ελεύθερη αγορά οι φορείς αυτοί και όχι να προχωρήσουν σε καλλιτεχνικό πρόγραμμα σύμφωνα με τις προσωπικές επιλογές των καλλιτεχνικών διευθυντών των φορέων.

Οι εποπτευόμενοι φορείς δεν κινδυνεύουν όπως εμείς οι ελεύθεροι επαγγελματίες διοργανωτές και καλλιτέχνες, ούτε να πτωχεύσουν, ούτε να κλείσουν τις επιχειρήσεις τους, εφόσον χρηματοδοτούνται ούτως ή άλλως από το κράτος.

Το ΥΠΠΟ όφειλε να προετοιμάσει το έδαφος ώστε οι φορείς αυτοί να δεχθούν τις προτάσεις της ελεύθερης αγοράς» καταλήγει η κ. Σταματάκη.

Ακύρωση των εκδηλώσεων ζητούν τα σωματεία

Σε κοινή επιστολή τους προς την Λίνα Μενδώνη, σωματεία καλλιτεχνών διαμαρτύρονται τόσο για τις «απευθείας αναθέσεις» όσο και για την απουσία από αυτές «του μεγαλύτερου μέρους των σημαντικών δημιουργών και ερμηνευτών που δραστηριοποιούνται με επιτυχία στον ελληνικό χώρο».

Στην ανακοίνωση, που συνυπογράφουν τα Δ.Σ. του Σωματείου Ελλήνων Δημιουργών «ΜΕΤΡΟΝ», του Σωματείου Δημιουργών «ΑΣΜΑ 450», του Πανελληνίου Σωματείου Ελλήνων Τραγουδιστών, του Πανελλήνιου Συνδέσμου Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων κ.ά., γίνεται λόγος για «εξωφρενική εξέλιξη», που «μας υποχρεώνει σε κάθετη καταγγελία των επιλογών του ΥΠΠΟ, που θεωρούμε αυταρχικές, κατ’ ουσίαν παράνομες και εκτός τόπου και χρόνου».

Τα μέλη των σωματείων ζητούν «την πλήρη ακύρωση» των εκδηλώσεων «και την σε νέα υγιή βάση αναθεώρηση της πρωτοβουλίας».

«Βιαστικά και χωρίς καλλιτεχνικό στόχο»

Την απουσία οποιασδήποτε προκήρυξης και την απευθείας ανάθεση όλων των παραγωγών, «που δημιουργεί, καταρχάς, μια συνολική αίσθηση κλειστού κυκλώματος ανάμεσα στο ΥΠΠΟ και στους αρμόδιους κρατικούς φορείς», στηλιτεύει σε ανακοίνωσή του και το κίνημαSupport Art Workers, όπου επισημαίνεται ότι«θα μπορούσε να υπάρχει έστω μια ποσόστωση παραγωγών για ανοιχτή προκήρυξη».

Σχολιάζεται επίσης η παρουσία καλλιτεχνών σε παραπάνω από μία παραγωγές, «τη στιγμή που το ποσοστό της ανεργίας στους κλάδους μας αυτήν τη στιγμή είναι δυσθεώρητο», όπως επισημαίνεται.

Γίνεται ακόμη λόγος για «προχειρότητα στον καλλιτεχνικό σχεδιασμό, καθώς υπάρχουν παραγωγές που έχουν ήδη παρουσιαστεί στο παρελθόν, με την υφιστάμενη ή παραπλήσια μορφή με την οποία θα παρουσιαστούν, αποκαλύπτοντας πόσο βιαστικά και χωρίς καλλιτεχνικό στόχο δημιουργήθηκε το πρόγραμμα».

Διαπιστώνουν επίσης και «μια διάκριση υπέρ ορισμένων μόνο καλλιτεχνών που είχαν ήδη συνάψει συμβάσεις και παρ’ όλα αυτά εντάχθηκαν εκ νέου. Η ίδια μέριμνα, βέβαια, δεν έχει ληφθεί για όλους τους εργαζόμενους που θα συμμετείχαν π.χ. σε παραστάσεις του Ελληνικού Φεστιβάλ που ακυρώθηκαν. Όπως φαίνεται, οι ‘άνθρωποι από την αγορά’ που αξιοποιήθηκαν είναι τελικά λιγότεροι από αυτούς που αρχικά εξαγγέλθηκε» καταλήγει η ανακοίνωση.

http://www.avgi.gr/