Ποιος φοβάται τους κοινωνικούς εταίρους;

      Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ποιος φοβάται τους κοινωνικούς εταίρους;

Η ΕΥΡΩΠΗ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ ΤΟΝ ΔΙΑΛΟΓΟ ΓΙΑ ΕΠΑΡΚΗ ΚΑΤΩΤΑΤΟ ΜΙΣΘΟ, ΑΛΛΑ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΑΔΙΑΦΟΡΕΙ

Αναδημοσίευση από : efsyn.gr/

Χριστίνα Κοψίνη

Από την αρμόδια επιτροπή για την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής Οδηγίας προστέθηκε ένας ακόμη δικηγόρος, ενώ απουσιάζουν η ΓΣΕΕ και οι εργοδοτικές οργανώσεις ΣΕΒ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ ● Aπόντες οι φορείς, συνδικάτα και εργοδότες και του ναυτικού κλάδου

Σε τροποποίηση της Απόφασης με την οποία ορίστηκαν τα μέλη στην Επιτροπή για την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2022/2041 της Ε.Ε. για επαρκείς κατώτατους μισθούς και της Διεθνούς Σύμβασης Εργασίας 131 του ILO προχώρησε η υπουργός Εργασίας.

Η τροποποίηση, 20 ημέρες μετά την αρχική Απόφαση, δεν έγινε για να διορθώσει η αρμόδια υπουργός την προκλητική σύνθεση της Επιτροπής – σύνθεση από την οποία απουσιάζουν οι εκπρόσωποι των εθνικών κοινωνικών εταίρων, δηλαδή της ΓΣΕΕ και των εργοδοτικών οργανώσεων ΣΕΒ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ. Ούτε έγινε για να μειωθεί η υπερεκπροσώπηση εκείνης της γνωστής ομάδας νομικών που κατά την περίοδο των μνημονίων υποστήριξαν δημόσια την αποδόμηση του ρυθμιστικού πλαισίου των συλλογικών συμβάσεων εργασίας.

Επιλογές

Οχι, η τροποποίηση της Απόφασης του υπουργείου Εργασίας για την Επιτροπή έγινε για να συμπληρωθεί η σύνθεσή της με ακόμη έναν δικηγόρο διάσημο στο πανελλήνιο από τη συμμετοχή του σε τηλεοπτικές εκπομπές. Ε, πώς να το κάνουμε; Ολες οι δουλειές πρέπει να έχουν και τον επικοινωνιακό κράχτη τους. Και ας μας συγχωρέσει ο κ. Γ. Καρούζος, αλλά απεδείχθη ο πιο αγαπημένος εργατολόγος των τηλεοπτικών (κι όχι μόνο) ΜΜΕ επί διακυβέρνησης Ν.Δ., επισκιάζοντας ακόμη και τον πιο συχνά φιλοξενούμενο στις εκπομπές του Γ. Αυτιά, Αλέξη Μητρόπουλο.

Φυσικά δεν θα ανέμενε κανείς αυτή η κυβέρνηση κι αυτή η ηγεσία στο Εργασίας, που έφτασε στο παρά πέντε για να ξεκινήσει τη διαδικασία εναρμόνισης με τη σημαντικότερη Οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Πυλώνα (μέχρι 15/11/24 πρέπει να έχει ψηφιστεί στη Βουλή), αντί του Γ. Καρούζου ή του γνωστού για τα απαράδεκτα σχόλιά του κατά των αισθητικών μεγάλης ηλικίας, Δ. Παπασταύρου, που έχει αναλάβει και πολλά από τα «εργατικά» νομοθετήματα, να προτιμήσει τους εγνωσμένου κύρους νομικούς του Εργατικού Δικαίου, όπως είναι ο καθηγητής Δημήτρης Ζερδελής, πρόεδρος της ελληνικής εταιρείας του Δικαίου και της Εργασίας (ΕΔΕΚΑ), ή ο ομότιμος καθηγητής Ιωάννης Κουκιάδης, εμπνευστής του ιστορικού νόμου 1876/90 για το δίκαιο των συλλογικών συμβάσεων, ή ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, πρόεδρος του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ), ή ο έμπειρος εργατολόγος Αρις Καζάκος.

Οχι, κανείς δεν τρέφει αυταπάτες για το πόσο σοβαρά λαμβάνει υπόψη η κυβέρνηση Μητσοτάκη την αποκατάσταση του Εργατικού Δικαίου και των συλλογικών συμβάσεων και πόσο σέβεται την επιστημονική γνώση αυτών των νομικών που αναγνωρίζονται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Αλλά το να απουσιάζουν ακόμη και οι εκπρόσωποι των κοινωνικών εταίρων, των οποίων τη συμμετοχή στην όλη διαδικασία για την κατάρτιση ενός οδικού χάρτη η ίδια η Οδηγία θεωρεί εκ των ουκ άνευ, πάει πολύ.

«Ο αποκλεισμός της συμμετοχής μας έγινε σε πλήρη αγνόηση των αρχών της χρηστής διοίκησης και ορθής νομοθέτησης, ειδικά ως προς την ενσωμάτωση του ενωσιακού δικαίου, δεδομένου μάλιστα ότι και η ίδια η Οδηγία (ΕΕ) 2022/2041, αποτέλεσε ως προς το περιεχόμενό της, αντικείμενο διαβουλεύσεων μεταξύ των ευρωπαϊκών οργάνων και των ευρωπαϊκών κοινωνικών εταίρων. Επιπλέον, με ρητές αναφορές τόσο στο Προοίμιο όσο και στις διατάξεις της, η Οδηγία τονίζει την υποχρέωση των Κρατών-Μελών να διαβουλευθούν με τους εθνικούς κοινωνικούς εταίρους για την ενσωμάτωση στα εθνικά δίκαια, κρίσιμο μέρος της οποίας είναι η κατάρτιση του σχεδίου δράσης για την επίτευξη του 80% της κάλυψης από συλλογικές διαπραγματεύσεις, δείκτης που αναγορεύεται ως επιδιωκόμενο κατώτατο όριο ορθής συμμόρφωσης στους στόχους της Οδηγίας» επισημαίνει η ΓΣΕΕ στην επιστολή της προς τη Δόμνα Μιχαηλίδου.

Ολισθήματα

Στην ίδια επιστολή θέτει επί τάπητος και ακόμη δύο σοβαρά ολισθήματα. Το πρώτο συνδέεται με την αδυναμία ή και άρνηση του υπουργείου Εργασίας να αντιμετωπίσει με διαφάνεια θέματα που αφορούν τη ναυτεργασία. Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί ότι ενώ η Οδηγία κάνει ειδική αναφορά στη θεσμική συμμετοχή και διαβούλευση με τους ναυτικούς λόγω των ειδικών διατάξεων που περιέχει για τη διαμόρφωση του κατώτατου μισθού των ναυτεργατών [στο πλαίσιο και των δεσμεύσεων της χώρας από τη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας (MLC2006)], στη σύνθεση της Επιτροπής για την ενσωμάτωση της Οδηγίας έχει εξίσου αγνοηθεί το ειδικό πλαίσιο εκπροσώπησης που έχει προβλεφθεί και στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας. Αντιθέτως, για το ίδιο θέμα η υπουργός έχει προνοήσει να υπάρχει μόνο εκπρόσωπος του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής! Λες και η ναυτιλία είναι μια κρατική επιχείρηση στην οποία δεν υπάρχουν ούτε σωματεία, ούτε εργοδότες!

«Προξενεί περαιτέρω αρνητική εντύπωση, πέραν της μη ενημέρωσής μας», επισημαίνει η ΓΣΕΕ, «και το γεγονός ότι η κατά μείζονα λόγο εργατικού περιεχομένου συναφής Οδηγία (ΕΕ) 2023/970 «για την ενίσχυση της εφαρμογής της ισότητας της αμοιβής μεταξύ ανδρών και γυναικών για όμοια εργασία ή για εργασία της αυτής αξίας, μέσω της μισθολογικής διαφάνειας και μηχανισμών επιβολής» εάν και σχετίζεται άμεσα με το πεδίο των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και του κατώτατου μισθού, επισπεύδεται προς ενσωμάτωση όχι από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, αλλά από το υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, το οποίο δεν διέπεται από τα ίδια πρωτόκολλα διαδικασιών θεσμικού τριμερούς διαλόγου».

Ελλείμματα

Εύκολα μπορεί να φανταστεί κανείς ότι όταν η τριμερής εκπροσώπησης δεν τηρείται σε Επιτροπή του υπουργείου Εργασίας το οποίο αναγκαστικά διέπεται από το θεσμικό πρωτόκολλο τριμερούς εκπροσώπησης, ποια τύχη μπορεί να έχει η Οδηγία για την ισότητα αμοιβής στο γειτονικό υπουργείο το οποίο δεν έχει ακόμη… στοιχειώδη στελέχωση.

Πάντως, πέραν των συγκεκριμένων ελλειμμάτων, το υπουργείο Εργασίας και η Επιτροπή του θα κριθούν από το εάν αποκατασταθεί η Εθνική Συλλογική Σύμβασης Εργασίας, επανέλθουν οι διατάξεις για την επεκτασιμότητα των κλαδικών συμβάσεων και επαναθεσμοθετηθεί η δυνατότητα επικράτησης της καλύτερης ρύθμιση στις κατά συρροή συμβάσεις.

Οσο η κυβέρνηση Μητσοτάκη πορεύεται με την αλαζονεία του 41% δεν τρέφουμε αυταπάτες για την αποκατάσταση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, ώστε να καλύπτεται το 80% από αυτές, όπως ορίζει η Οδηγία.

Αναδημοσίευση από : <a href="http://<!– wp:paragraph –> <p>Αναδημοσίευση από : efsyn.gr/</p> <!– /wp:paragraph –> <!– wp:paragraph –> <p> <a href="https://www.efsyn.gr/authors/hristina-kopsini">Χριστίνα Κοψίνη</a></p> efsyn.gr/

Χριστίνα Κοψίνη