H Uber αναγνωρίζει συνδικάτο!

      Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο H Uber αναγνωρίζει συνδικάτο!

Μπάμπης Μιχάλης – εφσυν

Συμφωνία-ορόσημο στη Βρετανία

● Η αναγνώριση του συνδικάτου έρχεται περίπου τρεις μήνες μετά την τελεσίδικη απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της Βρετανίας που έκρινε ότι οι οδηγοί της Uber είναι κανονικοί εργαζόμενοι και όχι συμβασιούχοι συνεργάτες, με δικαιώματα ενός ελάχιστου εγγυημένου ωρομισθίου, επιδόματος υγείας, πληρωμένων διακοπών και συνταξιοδοτικών εισφορών.

Η Uber αναγνώρισε για πρώτη φορά συνδικάτο στη Βρετανία σε μια συμφωνία-ορόσημο για τον αγώνα των εργαζομένων της gig economy για αξιοπρεπείς αμοιβές, εργασιακά δικαιώματα και όρους εργασίας. Η συμφωνία που ανακοινώθηκε προχθές αργά το βράδυ δίνει στο βρετανικό συνδικάτο GMB το δικαίωμα να εκπροσωπεί τους 70.000 μη επαγγελματίες οδηγούς που απασχολεί η αμερικανική εταιρεία ιδιωτικών μεταφορών στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Το GMB, που αριθμεί πάνω από 620.000 μέλη σε όλη τη Βρετανία, θα έχει πρόσβαση στους κόμβους συσκέψεων των οδηγών προκειμένου να τους βοηθά και να τους υποστηρίζει, ενώ θα συζητά κάθε τρεις μήνες με τη διοίκηση για θέματα που τους απασχολούν. Θα μπορεί επίσης να εκπροσωπεί τους οδηγούς ακόμη και αν αυτοί χάσουν την πρόσβασή τους στην εφαρμογή της Uber. Οι οδηγοί από την πλευρά τους δεν θα γίνουν αυτόματα μέλη τoυ συνδικάτου αλλά θα μπορούν να εγγραφούν σε αυτό προκειμένου να συμμετέχουν στις συλλογικές διαπραγματεύσεις.

Η συμφωνία αναγνώρισης του συνδικάτου έρχεται περίπου τρεις μήνες μετά την τελεσίδικη απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της Βρετανίας που έκρινε ότι οι οδηγοί της Uber είναι κανονικοί εργαζόμενοι και όχι συμβασιούχοι συνεργάτες, με δικαιώματα ενός ελάχιστου εγγυημένου ωρομισθίου, επιδόματος υγείας, πληρωμένων διακοπών και συνταξιοδοτικών εισφορών.

Μετά την απόφαση αυτή η Uber αναγκάστηκε να εγγυηθεί ότι θα παρέχει τα παραπάνω δικαιώματα στους 70.000 οδηγούς της στο Ηνωμένο Βασίλειο, όχι όμως και στους υπόλοιπους 30.000 διανομείς που απασχολεί στην υπηρεσία παράδοσης φαγητού Uber Eat. Για τους τελευταίους δεν ισχύει η προχθεσινή συμφωνία αναγνώρισης.

Μεταξύ των θεμάτων που θα κληθεί να επιλύσει το GMB είναι το νέο σχήμα πληρωμών της Uber που έως τώρα αγνοεί επιδεικτικά την απόφαση του δικαστηρίου για τον εργάσιμο χρόνο των οδηγών. Το δικαστήριο αποφάσισε ότι ο χρόνος αυτός θα πρέπει να υπολογίζεται από τη στιγμή που οι οδηγοί συνδέονται με την πλατφόρμα της Uber και δηλώνουν διαθέσιμοι για εργασία έως ότου αποσυνδέονται από αυτήν και όχι μόνο για το διάστημα μεταφοράς των πελατών όπως ισχυρίζεται και πράττει η Uber.

To συνδικάτο App Drivers & Couriers Union (ADCU), τα μέλη του οποίου ήταν οι βασικοί ενάγοντες κατά της Uber και οι εργαζόμενοι που τράβηξαν τα μεγαλύτερα ζόρια στην 4ετή δικαστική διαμάχη που τελεσιδίκησε στο Ανώτατο Δικαστήριο, καλωσόρισε τη συμφωνία αναγνώρισης. Διεμήνυσε όμως ότι το ίδιο δεν προτίθεται να υπογράψει ανάλογη συμφωνία αναγνώρισης με την Uber καθώς αυτή «συνεχίζει να παραβιάζει βασικές παραμέτρους της εργασιακής νομοθεσίας, όπως το δικαίωμα στον κατώτατο μισθό και διακοπές για όλο τον χρόνο εργασίας, ενάντια στην πρόσφατη απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου του Ηνωμένου Βασιλείου».

Δικαιοσύνη

Η Uber, όπως και πολλές ακόμη πλατφόρμες απασχόλησης διανομέων και ταχυμεταφορών, είχε υποστηρίξει ότι οι οδηγοί της ήταν ανεξάρτητοι αυτοαπασχολούμενοι «εταίροι» και δεν δικαιούνταν βασικά εργασιακά δικαιώματα. Στον δικαστικό αγώνα που ξεκίνησε το 2016, το GMB είχε στηρίξει τους οδηγούς.

Ο επικεφαλής του GMB, Μιξ Ριξ, τόνισε χθες σε δηλώσεις του ότι η πρωτοποριακή συμφωνία μεταξύ GMB και Uber θα μπορούσε να αποτελέσει το πρώτο βήμα για μια δικαιότερη επαγγελματική ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων. Δείχνει ότι οι εταιρείες της gig economy δεν χρειάζεται να αποτελούν την Αγρια Δύση στο μέτωπο των εργασιακών δικαιωμάτων.

Η συμφωνία αποτελεί πάντως ένα βήμα μπροστά σε σχέση με τη συμφωνία που είχε υπογράψει το GMB με την εταιρεία ταχυμεταφορών Hermes το 2019, η οποία παρείχε μεν στους οδηγούς εγγυημένο ελάχιστο ωρομίσθιο και πληρωμένες διακοπές, αλλά δεν τους αναγνώριζε ως εργαζόμενους. Με βάση εκείνη τη συμφωνία οι οδηγοί συνέχιζαν να εκλαμβάνονται ως αυτοαπασχολούμενοι, μπορούσαν όμως να επιλέξουν συμβάσεις με καλύτερα δικαιώματα.