Φως στο «παρασκήνιο» της εργοδοτικής ασυδοσίας στον χώρο του Θεάτρου

      Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Φως στο «παρασκήνιο» της εργοδοτικής ασυδοσίας στον χώρο του Θεάτρου

Μετά από καταγγελίες εργαζόμενων για τα εκτεταμένα φαινόμενα απλήρωτης και ανασφάλιστης εργασίας, το υπουργείο Εργασίας αναλαμβάνει πρωτοβουλία για να τεθούν κανόνες στο άναρχο εργασιακό τοπίο στον χώρο του Θεάτρου

Τεράστιες καθυστερήσεις στη μισθοδοσία, ανασφάλιστοι εργαζόμενοι, απλήρωτες πρόβες για τους ηθοποιούς, 3ωρες συμβάσεις που υποκρύπτουν πολλές περισσότερες ώρες εργασίας, ωρομίσθιο ύψους 3,70 ευρώ…

Όλα όσα βιώνει η πλειονότητα των εργαζομένων στον χώρο του θεάτρου, αλλά πολύ σπάνια βλέπουν το φως της δημοσιότητας, τέθηκαν επί τάπητος κατά την τριμερή συνάντηση της περασμένης Τρίτης στο υπουργείο Εργασίας, υπό τον γ.γ. του υπουργείου, Ανδ. Νεφελούδη.

H συνάντηση έγινε με αφορμή την προτροπή της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος (Π.Ο.Θ.Α.) για διερεύνηση περιστατικών εργοδοτικής αυθαιρεσίας στην εταιρεία «Αθηναϊκά Θέατρα», η οποία διαχειρίζεται τα θέατρα «Αλίκη», «Μικρό Παλλάς», «Δημήτρης Χορν», «Λαμπέτη», «Εμπορικόν», «Αποθήκη» και «Πειραιώς 131».

Ο γ.γ. της Π.Ο.Θ.Α., K. Kεχαγιόγλου, παρών στην προαναφερθείσα συνάντηση, αναφέρει στο Left.gr ότι οι καταγγελίες αποτελούν καθημερινότητα για όλους τους εργαζόμενους στον κλάδο: ηθοποιούς, χορευτές/τριες, τεχνικούς, ταξιθέτες/τριες και είναι επιτακτική ανάγκη να πιεστούν οι εργοδότες ώστε να έρθουν στο τραπέζι του διαλόγου.

Ο ηθοποιός Γ. Παπαθύμιος, εκπρόσωπος του κλαδικού Σωματείου στον χώρο του Θεάματος, επιβεβαιώνει ότι μετά την κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας (Σ.Σ.Ε.), το 2012 και την αυτοδιάλυση του Συλλόγου που εκπροσωπούσε τους εργοδότες (προκειμένου να μην υπάρχει συνομιλητής με την πλευρά των εργαζόμενων) το τοπίο είναι τόσο άναρχο που θεωρείται όαση ένα θέατρο (εξαίρεση στον κανόνα) που δίνει 600 ευρώ μισθό στον ηθοποιό «που μόλις βγήκε από τη Σχολή».

«Έχουμε υπόψιν μας καταγγελίες για συναδέλφους που πληρώθηκαν με 3,70 ευρώ την ώρα, χωρίς φυσικά να περιλαμβάνονται οι πρόβες στις ώρες εργασίας», τονίζει ο κ. Παπαθύμιος στο Left.gr.

Παρά την άρνηση του υπεύθυνου των «Αθηναϊκών Θεάτρων» για την ύπαρξη τέτοιων φαινομένων, το υπουργείο Εργασίας ανέλαβε πρωτοβουλία για νέα σύσκεψη με τους εργοδότες του χώρου ώστε να μπουν κανόνες τόσο σε κανονιστικό επίπεδο (ωράρια, τρόπος λειτουργίας), όσο και σε επίπεδο αμοιβών.

«Απώτερος στόχος είναι να κάτσουν επιτέλους στο τραπέζι οι εργοδότες και να καταλήξουμε σε μία κλαδική Σ.Σ.Ε. που να καλύπτει όλους τους εργαζόμενους στον χώρο αυτό», σημειώνει ο κ. Κεχαγιόλου.

Μερικές από τις πιο κραυγαλέες περιπτώσεις εργοδοτικής αυθαιρεσίας ανέδειξε πρόσφατο ρεπορτάζ του «Έθνους», στο οποίο βασίστηκε και η έκκληση της Π.Ο.Θ.Α. για παρέμβαση του υπουργείου Εργασίας (διαβάστε εδώ αναλυτικά).

Χαρακτηριστική είναι η περιγραφή τεχνικού που εργαζόταν μέχρι πρόσφατα στα «Αθηναϊκά Θέατρα»:

«Το 2017 οι πληρωμές είχαν σταματήσει από το Μάρτιο. Μέχρι τέλη Ιουνίου, ενώ συνεχίζαμε να δουλεύουμε, δεν είχαμε λάβει κάτι. Γενικώς, άρχισαν να δίνουν κάποια χρήματα στις γιορτές, κι αυτά με δόσεις. Υπάρχει πάντα καθυστέρηση. Μπορεί να μην κατέβαλαν εγκαίρως δώρο Χριστουγέννων, ή δεύτερο μισθό, αλλά έδωσαν στους εργαζομένους σακουλάκι με κρασί και μπισκότα. Τραγελαφικά σκηνικά!»…

Αξίζει να παραθέσουμε και το ιστορικό των «Αθηναϊκών Θεάτρων», από το εν λόγω ρεπορτάζ του «Έθνους»:

Αν είχε κάποιος σχέση με τη μεταφυσική θα έλεγε πώς η “ομπρέλα” των κεντρικών αθηναϊκών θεάτρων που είχε ξεκινήσει το 2000 ως Γενική Θεαμάτων, είναι ακουμπισμένη σε…ρέμα. Αν είχε σχέση με το σινεμά θα έλεγε πως η πορεία τους τα 18 τελευταία χρόνια θυμίζουν φιλμ νουάρ. Αν είχε σχέση με τον αθλητισμό θα παρατηρούσε ότι η τύχη και η πορεία τους συνδέεται με μία διαρκή σκυταλοδρομία, καθώς αλλάζουν χέρια και ιδιοκτήτες. Και αν είχε σχέση με την πολιτική θα έλεγε ότι εξαρχής με τον ένα ή τον άλλο τρόπο συνδέονταν με το ΠΑΣΟΚ και δη με πρόσωπα φιλικά του Ευάγγελου Βενιζέλου.

Η εταιρεία που ξεκίνησε ως Γενική Θεαμάτων και μετονομάστηκε σε Ελληνική Θεαμάτων αποκτώντας σταδιακά 9 και τελικώς 13 από τις πιο κεντρικές και ιστορικές σκηνές της Αθήνας αποτέλεσε για 14 χρόνια (2000-2014) τη ναυαρχίδα στο χώρο του “ελεύθερου θεάτρου”, συγκεντρώνοντας κάθε χρόνο τις παραστάσεις μερικών από τα μεγαλύτερα και εμπορικότερα ονόματα του ελληνικού θεάτρου.

Η τετράδα των ιδρυτών της εταιρείας ήταν ο δικηγόρος και παραγωγός της τηλεόρασης, του θεάτρου και του σινεμά Τάσος Παπανδρεου, ο μεγαλομέτοχος του Alter και ταχύτατα ανερχόμενος επιχειρηματίας Κώστας Γιαννίκος, ο Δημοσθένης Βαρδινογιάννης και η δικηγόρος και γνωστής ως “σιδηρά κυρία” της εταιρείας Αρχοντούλα Παπαπαναγιώτου (Οι τρείς πρώτοι μετείχαν με 30%, ενώ η κ. Παπαπαναγιώτου με 10%). Ανθρωπος-κλειδί για πολλά χρόνια στη δραστηριότητα των θεάτρων ήταν ωστόσο ο Τάσος Παπανδρέου. Η συμμαχία των τεσσάρων όμως διαλύθηκε το 2004.

Τότε ο Τάσος Παπανδρέου αποχώρησε, ο Δημοσθένης Βαρδινογιάννης έφτιαξε τη δική του εταιρεία και η Ελληνική Θεαμάτων έμεινε στα χέρια του Κώστα Γιαννίκου και της Αρχοντούλας Παπαπαναγιώτου που ανέλαβαν τις σκηνές «Παλλάς», «Μικρό Παλλάς», «Αλίκη», «Κιβωτός» , «Αποθήκη», «131», «Εμπορικόν», «Χορν» ενώ αργότερα προστέθηκαν και τα “Λαμπέτη” , “Αλμα” και “Πάνθεον”.Η κατάρρευση του τηλεοπτικού σταθμού Alter και οι διώξεις εις βάρος του Κώστα Γιαννίκου σήμαναν το τέλος της Ελληνικής Θεαμάτων που είχε εν τω μεταξύ περάσει κατά 100% στα χέρια της κυρίας Παπαπέτρου. Οχι για πολύ. Μετά από αυτή την εξέλιξη επιστρέφει ο κάποια χρόνια εξαφανισμένος Τάσος Παπανδρέου πρόθυμος να αναλάβει την τύχη των έξη από τις 9 σκηνές. Και οι υπόλοιπες τρείς (Παλλάς, Μικρό Παλλάς και Αλίκη) παραδίδονται στα χέρια του επιχειρηματία και στενού συνεργάτη του Ευάγγελου Βενιζέλου Διονύση Παναγιωτάκη, συζύγου της ηθοποιού και πρώην βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Ελένης Κούρκουλα.

Σε φιλικά δηλαδή χέρια αφού ο Τάσος Παπανδρέου είναι ο κουμπάρος τους. Όσο για τα κτήρια των θεάτρων που καλείται να διαχειριστεί ο κύριος Παναγιωτάκης ιδιοκτησιακά ανήκουν στο Μετοχικό Ταμείο Στρατού και τη λειτουργία τους διαχειρίζεται η Τράπεζα Πειραιώς μέσω της θυγατρικής της Picar.

Η τράπουλα των θεάτρων αλλάζει ξανά χέρια τον περασμένο Σεπτέμβριο. Τρία θεάτρα (Το Παλλάς, το Αλμα και το Πάνθεον) παραδίδονται στην εταιρεία Θεατρικές Σκηνές του επιχειρηματία και διευθύνοντος συμβούλου της  Aquis Hotels and Resorts Πάνου Κατσαρίδη.

Το ζεύγος Παναγιωτάκη και Κούρκουλα δεν αποχωρεί βέβαια από το θεατρικό χάρτη. Η δική του εταιρεία “Αθηναϊκά Θέατρα Α.Ε.” κρατά όλα τα υπόλοιπα: Αλίκη, Μικρό Παλλάς, Δημήτρης Χορν, Λαμπέτη, Εμπορικόν, Αποθήκη και Πειραιώς 131. Από το 2015 επίσημη συνεργασία με τα “Αθηναϊκά Θέατρα” συνήψε και ο Οργανισμός Πολιτισμού και Αθλητισμού του Δήμου Αθηναίων.

Τάσος Γιαννόπουλος

Αναδημοσίευση από : left.gr