Επισφραγίστηκε η ένταξη των εργαζομένων στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στα ΒΑΕ

      Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Επισφραγίστηκε η ένταξη των εργαζομένων στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στα ΒΑΕ

Εκδόθηκε η σχετική εγκύκλιος

«Οι διατάξεις της περίπτωσης 41 εδάφιο Α’ του ισχύοντος Πίνακα Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων (σ.σ.: ΒΑΕ) θα έχουν εφαρμογή και για το εργατοτεχνικό προσωπικό (πλην υπαλλήλων γραφείων, φυλάκων και επιστατών) που απασχολείται στις εγκαταστάσεις διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμένα Πειραιά», αναφέρει η εγκύκλιος του ΕΦΚΑ που εκδόθηκε σήμερα, Δευτέρα 15/10 και αποτελεί τη δικαίωση του αγώνα των εργαζομένων στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.

Πρόσφατα, μετά από συνεργασία των Υπουργείων Εργασίας και Ναυτιλίας, όπως αναφέρει και η εγκύκλιος, ικανοποιήθηκε το αίτημα των εργαζομένων για την ένταξη τους στα Βαρέα και Ανθυγιεινά. Ήταν ένα δίκαιο αίτημα των εργαζομένων, που εκκρεμούσε από το 2010, δηλαδή από την έναρξη λειτουργίας της ΣΕΠ (θυγατρική, πλέον, της Cosco) και αναδείχθηκε ξανά, κατά τις πρόσφατες κινητοποιήσεις στο λιμάνι του Πειραιά.

«Η ιστορία έγραψε ότι οι εργαζόμενοι μαζί με το σωματείο τους την ΕΝΕΔΕΠ, με τον αγώνα τους και τις κινητοποιήσεις τους κέρδισαν και τα ένσημά τους και ακολουθούν κι άλλες νίκες», αναφέρει μεταξύ άλλων το Δ.Σ. της Ένωσης Εργαζομένων Διακίνησης Εμπ/τίων στις προβλήτες του Πειραιά (ΕΝΕΔΕΠ), σε σχετική ανάρτησή του στα social media (εδώ το δημοσίευμα του Left.gr για την πρόσφατη απεργιακή κινητοποίηση).

Η αντίδραση του ΣΕΒ 

Αίσθηση είχε προκαλέσει η προ ολίγων ημερών επιστολή διαμαρτυρίας του ΣΕΒ στην υπουργό Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου και στον γ.γ. Ανδρέα Νεφελούδη για την ένταξη των λιμενεργατών στα Βαρέα Ανθυγιεινά Επαγγέλματα, επιστολή την οποία έφερε στο φως της δημοσιότητας η «Αυγή».

Συγκεκριμένα, στην επιστολή, οι βιομήχανοι, παρά το γεγονός ότι δεν έχουν καμιά θεσμική αρμοδιότητα, εγκαλούν την υπουργό Εργασίας για την υπαγωγή στα ΒΑΕ των εργαζομένων στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Λιμένος Πειραιά, κάνοντας λόγο για… «αυθαίρετη υπαγωγή».

Θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς πως ο ΣΕΒ εμφανίζεται ως εκπρόσωπος της COSCO. Μόνο που η COSCO συμφώνησε στην τριμερή διαπραγμάτευση για την επέκταση των ΒΑΕ. Επομένως, οι βιομήχανοι επιβεβαιώνουν ότι εδώ και καιρό έχει υπερβεί τον ρόλο του θεσμικού «κοινωνικού εταίρου». Και συμπεριφέρονται ως πολιτικός φορέας ακραία νεοφιλελεύθερος, που ζητεί παντού τον αποχαρακτηρισμό των ΒΑΕ.

Αυθαίρετη και προσβλητική παρέμβαση

Ο γ.γ. του υπουργείου Εργασίας απαντώντας στον ΣΕΒ σημειώνει ότι «εκφράσεις όπως ‘αυθαίρετη υπαγωγή…’ είναι απολύτως προσβλητικές για έναν θεσμό που όταν λαμβάνει αποφάσεις που επηρεάζουν τις τύχες ανθρώπων και παίρνει υπόψη του όλα τα δεδομένα…»

Αναφερόμενος στην απόφαση των υπουργείων Εργασίας και Ναυτιλίας σημειώνει: «Είναι η καθιέρωση ενιαίας αντιμετώπισης και ίσων όρων εργασίας για τους εργαζομένους που απασχολούνται σε παρόμοιες ή ίδιες εργασίες ανεξαρτήτως εργοδότη».

Και αυτό καθώς οι εργαζόμενοι στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού κάνουν την ίδια δουλειά με αυτούς που εργάζονται στον προβλήτα Ι, με μόνη, πολύ σημαντική όμως, διαφορά ότι οι τελευταίοι υπάγονται στα ΒΑΕ, ενώ αυτοί των ΙΙ και ΙΙΙ όχι, για την ίδια δουλειά”.

Συμφωνία σε τριμερές επίπεδο

«Αποκαταστήσαμε μια αδικία και ο ΣΕΒ επαναστάτησε» συνεχίζει ο Αν. Νεφελούδης και όσον αφορά την ουσία αναφέρεται στο χρονικό της συμφωνίας σε τριμερές επίπεδο που άνοιξε τον δρόμο για την επέκταση των ΒΑΕ:

* Το ζήτημα του χαρακτηρισμού ως ΒΑΕ της εργασίας στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ τέθηκε από τις αρχές του 2016 σε τριμερή συνάντηση των εργολαβικών εταιρειών, του εκπροσώπου του παραχωρησιούχου, των εργαζομένων (ΕΝΕΔΕΠ) και εμού, όπως και συνεργατών του υφυπουργού Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Σε εκείνη τη συνάντηση συμφωνήθηκε να εκκινήσουν οι εκ του νόμου προβλεπόμενες διαπιστωτικές πράξεις, χωρίς την ένσταση από καμιά πλευρά και με τη δέσμευση από την πλευρά του υπουργείου Εργασίας ότι ο όποιος ενδεχόμενος χαρακτηρισμός δεν θα είχε αναδρομική ισχύ, είτε για τους εργαζομένους είτε για τους εργοδότες.

* Ως εκ τούτου, στις 7.1.2016 δόθηκε γραπτή εντολή του κ. υφυπουργού για να «διενεργηθεί επιτόπια διερεύνηση των πραγματικών συνθηκών απασχόλησης προσωπικού στις προαναφερόμενες εγκαταστάσεις του ΟΛΠ».

* Στις 10.5.2016 παραδόθηκε από την αρμόδια επιτροπή που διενήργησε την επιτόπια έρευνα, πολυσέλιδη Έκθεση Διαπιστώσεων, η οποία κατέληγε στην κάτωθι εισήγηση: «…κατόπιν των όσων εκτέθηκαν, ΕΙΣΗΓΟΥΜΕΘΑ την υπαγωγή στις διατάξεις του ΚΒΑΕ των απασχολουμένων στους χώρους διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων του Σ.ΕΜΠΟ, δυνάμει της διάταξης της περ.41 του Κ.Α. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ όπως ισχύει μετά την 1.1.2012». Με την παραπάνω έκθεση του αρμόδιου οργάνου καταρρέει πλήρως ο ισχυρισμός των συντακτών της «έκθεσης» του ΣΕΒ.

* Το υπουργείο Ναυτιλίας δεν υποκατέστησε κανέναν διότι η απόφαση για τον χαρακτηρισμό ως ΒΑΕ των επαγγελμάτων και εργασιών στον χώρο ΔΕΝ ήταν του Ναυτιλίας, αλλά του υπουργείου Εργασίας και μάλιστα διά του υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κ. Πετρόπουλου, που αποδέχθηκε την παραπάνω Έκθεση Διαπίστωσης. Άρα και η δεύτερη, θεωρητικά, ουσιώδης «διαπίστωση» του ΣΕΒ είναι ανακριβής ακριβώς διότι δεν μπήκε στο βάθος της υπόθεσης, αλλά στηρίχτηκε σε ένα δελτίο Τύπου, όπως ο ίδιος ο ΣΕΒ αναφέρει στο γράμμα του (!).

* Τέλος, η παρέμβαση των υπουργείων Ναυτιλίας και Εργασίας κάθε άλλο από μονομερής ήταν. Όλα ξεκίνησαν από την τριμερή συνάντηση που προαναφέρθηκε, συνεχίστηκαν με τις συναντήσεις στο υπουργείο Ναυτιλίας σε τριμερές επίπεδο και κατέληξαν πάλι σε τριμερές επίπεδο στις 18.6.2018 στο υπουργείο Εργασίας…

/left.gr/news/episfragistike-i-entaxi-ton-ergazomenon-stoys-provlites-ii-kai-iii-sta-vae